تمریک سوم
تحلیل SWOT یکی از پرکاربردترین چارچوبهای تحلیلی برای تدوین استراتژی کسب و کار است. نام این چارچوب از ابتدای این واژهها ساخته شده است:
۱. Strengths : نقاط قوت (عامل داخلی)
۲. Weaknesses : نقاط ضعف (عامل داخلی)
۳. Opportunities : فرصتها (عامل خارجی)
۴. Threats : تهدیدها (عامل خارجی)
حال این ۴ معیار را برای سازمان وزارت علوم،تحقیقات و فناوری بررسی میکنیم:
۱. Strengths : نقاط قوت (عامل داخلی):
- نظارت عالیه وزارت علوم بر تمامی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور بر اساس قانون
- توزیع و اختصاص بودجه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی توسط این وزارت خانه که منجر به سیاستگذاری بر اساس اهداف مشخص میشود.
۲. Weaknesses : نقاط ضعف (عامل داخلی):
- پایین بودن سطح دانش فنی مدیران ارشد
- دارا نبودن یک سیستم یکپارچه اطلاعات دانشگاهی
- پایین بودن درجه استقلال دانشگاهها
- وابسه بودن دانشگاههای دولتی به بودجههای عمومی
- کم بودن بودجه
۳. Opportunities : فرصتها (عامل خارجی):
علاقهمندی تعداد قابل توجهی از دانشجویان خارجی برای تحصیل در ایران به علت پایین بودن هزینه زندگی و شهریه دانشگاهها در مقایسه با برخی دانشگاههای خارجی.
۴. Threats : تهدیدها (عامل خارجی):
پایین بودن کیفیت آموزشهای ارائه شده در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی که این منجر به فارغ تحصیلی دانشجویانی بیسواد و بیکار میشود که باعث زیر سوال رفتن اعتبار دانشگاهها و موسسات آموزش عالی میشود و در نهایت منجر به از بین رفتن اقتدار علمی وزارت علوم میشود.
استراتژی WO: سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که چگونه با اسفاده از فرصتها، نقاط ضعف سازمان را کاهش دهیم؟
با جذب دانشجویان خارجی میتوانیم بودجه بیشتری برای این وزارت خانه بدست آوریم.( منجر به کاهش آخرین نقطه ضعف ذکر می شود یعنی: کم بودن بودجه)
استراتژی SO: سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که چگونه میتوان با استفاده از نقاط قوت، منابع نهفته در فرصتها را به دست آورد؟
با سیاست گذاری هدفی مشخص می توانیم برای کسب فرصتهای ذکر شده در بالا، دورههای دانشگاهی به زبانهای روز دنیا و نه فقط زبان فارسی برگزار کنیم.
استراتژی WT: سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که چگونه میتوان با یک حرکت استراتژیک نقاط ضعف را کاهش داد و از تهدیدها دوری کرد؟
برای دوری از تهدیدها باید تعداد دانشجویان را کاهش داد و استادان بنام را در دانشگاهها استفاده کنند که در نهایت منجر به افزایش کیفیت در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی میشود.
برای کاهش نقاط ضعف باید سیستمی یکپارچه از اطلاعات دانشگاهها را طراحی کنیم و همچنین برگزاری دورههای آموزشی برای مدیران ارشد به منظور افزایش دانش فنی آنها.
استراتژی ST: سوالی که در اینجا مطرح میشود این است چگونه میتوان با استفاده از نقاط قوت، خسارتهای نهفته در تهدیدها را به حداقل کاهش داد؟
با نظارت هر چه دقیقتر و بهتر بر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی میتوانیم منجر به افزایش کیفیت آموزشی شویم.