فرفا

وبگاه دانشجویی فردای فا

فرفا

وبگاه دانشجویی فردای فا


با تحلیل عوامل داخلی و خارجی یک نقطه قوت ، یک نقطه ضعف و یک موقعیت تهدید آفرین و یک موقعیت فرصت ساز را برای سازمان منتخب گروه خود بیابید
سپس با تحلیل سوات از هریک از چهار گونه راهبرد سوات  یک راهبرد بنویسید و هر  چهار راهبرد پیشنهادی خود را  را در برگه شخصی خود در گروه درسی تان  درج نمائید تا در جلسه گروهتان برای انتخاب بهترین پاسخ مورد بررسی قرار گیرد

 

با توجه به وضعیت موجود در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این تمرین به بررسی نقات قوت، ضعف و موقعیت های فرصت ساز برای این سازمان پرداخته می شود و در انتها چهار راهبرد ارائه می شود.

 

نقاط قوت : (عامل داخلی)

·         توزیع امکانات آموزشعالی در سراسر کشور

·         روند روبه رشد دسترسی به آموزشعالی

·         وجود شیوههای متنوع دسترسی به آموزشعالی

·         مشارکت بخش خصوصی در آموزشعالی

·         گسترش دورههای تحصیلات تکمیلی

·         رشد سریع تعداد مقالات علمی

·         ایجاد قطبهای علمیوجود اعضاء هیأت علمی با تجربه و توانمند

·         وجود سوابق و تجربیات علمی در کشور

·         وجود افراد صاحب نظر

·         وجود اعضای هیأتعلمی برجسته

·         امکانات مالی و انسانی در بخش خصوصی

 

نقاط ضعف : (عامل داخلی)

·         پایین بودن میزان دسترسی به آموزشعالی

·         تأکید بیش از حد نظام آموزش به انتقال دانش بجای ایجاد زمینههای ابداع و نوآوری و تقویت روحیه کارآفرینی و پژوهندگی

·         پایین بودن سهم تحصیلات از کل آموزشعالی

·         متناسب نبودن جایگاه مادی و معنوی پژوهشگران و فناوران

·         جذابیت کمتر فعالیتهای پژوهشی و فناوری نسبت به بخشهای تولیدی و بازرگانی

·         ضعف ارتباطات بینالمللی پژوهشگران، فناوران و مراکز پژوهشی و فناوری کشور

·         ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت

·         سوء استفاده از عناوین علمی و پژوهشی

 

فرصت ها : (عامل خارجی)

·         حمایت رهبری از توسعه فعالیت های علمی کشور

·         وجود رئیس جمهور (و تیم دولت) دانشگاهی

·         ایجاد معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری

·         استقبال مدیریت کلان کشور (مجلس، معاونت برنامه ریزی راهبردی ریاست جمهوری و ...) از پژوهش، برنامه ریزی و استاندارد سازی خدمات

·         حمایت تمام عیار مسئولین عالی مرتبه نظام از تولید علم و نهضت نرم افزاری

·         هدایت راهبردی سند چشم انداز 20 ساله

·         توجه مقامات عالی رتبه کشور به حمایت از نخبگان

·         توجه ویژه به گسترش نهضت نرمافزاری در کشور

·         رویکرد دانش محور به اقتصاد ملی در برنامه چهارم توسعه

·         توجه به اهمیت توسعه فناوری درسیاستهای کلان ملی

·         آموزش مجازی

·         وجود منابع علمی و مدیریتی قابل دسترس در شبکه اطلاعات جهانی

 

تهدید ها : (عامل خارجی)

·         مدرکگرایی

·         ضعف به کارگیری یافته های پژوهش

·         عدم خودباوری و عدم اطمینان به پژوهشگران و فناوران داخلی

·         نبود باور جدی برای به کارگیری یافتههای پژوهشی در امور اجرایی

·         فقدان زیر ساختهای قانونی، فرهنگی و ساختاری برای حمایت از مالکیت فکری

·         رشد فقط کمی مؤسسات آموزشعالی غیرانتفاعی و توجه ناکافی به رشد کیفی در ‌آنها

·         مدرکگرایی

·         کثرت جمعیت تحت پوشش

·         گسترش دانشگاه ها و افزایش تعداد دانشجویان

·         پایین بودن میزان رضایت از دریافت خدمات

·         افزایش سطح آگاهی و انتظارات ذی نفعان

 

راهبردهایS_T : (کاهش خسارت های ناشی از تهدید ها با استفاده از نقاط قوت)

·         افزایش دسترسی به مقالات علمی

·         حمایت از یافتههای پژوهشی و مالکیت فکری

·         تعیین تعدادی از دانشگاهها و حمایت از آنها برای رسیدن به سطح بینالمللی

·         اعطای مجوز و گسترش آموزشعالی براساس نتایج ارزیابی علمی و نظام اطلاعات

·         کنترل استانداردهای دانشگاهها و مؤسسات براساس ارزیابیهای به هنگام

·         اعطای بودجه براساس نتایج ارزیابی و میزان هماهنگی درنهایت ذینفعان آموزشعالی

 

راهبردهای W_T : (کاهش نقاط ضعف و دوری از تهدید ها)

·         اهتمام به حفظ ارزشهای فرهنگی،‌ اجتماعی، اسلامی

·         افزایش ارتباط سیاستهای علم و فناوری با نیازهای جامعه و حوزهای فرهنگی و اقتصادی

·         واگذاری فعالیتهای قابل واگذاری به‌ مؤسسات وابسته

·         ارائه سیستمهای رایانهای برای ابلاغ به هنگام تصمیمها به دانشگاهها

·         کنترل و ارائه بودجه و مجوزها براساس نتایج ارزیابی

·         انتقال کارمندانی که به صورت غیرتخصصی فعالیت میکنند به مؤسسات وابسته

·         تعدیل نیروهای زیردیپلم

·         اصلاح ساختار خرد و سازماندهی دوباره امور وزارت به نحو کارامد

·         برنامه ریزی برای اجرای منشور اخلاقی

·         توسعه و توانمندسازی سازمانی، گروهی و فردی در وزارت

·         عزم جدی که در اصلاح ساختار و جا انداختن تفکر سیستمی از سوی مدیریت ارشد

·         سرعت عملی در ایجاد یا اصلاح قوانین لازم

راهبرد های S_O : (به دست آوردن فرصت ها با استفاده از نقاط قوت)

·         ارتقاء کیفی قطبهای علمی

·         بومی سازی فناوری

·         گسترش مشارکت بخش خصوصی در علوم، تحقیقات و فناوری

·         توسعه دورههای تحصیلاتی تکمیلی

·         توسعه مشارکت بخش خصوصی در آموزشعالی

·         توسعه شیوههای نوین آموزش

·         احیای تاریخ علمی و فرهنگی اسلام و ایران

·         ترویج معیارهای اخلاقی در پژوهش و فناوری

·         بومی سازی فناوری

·         توسعه فرهنگ خودباوری و معرفی تاریخ فرهنگ و علم اسلام و ایران

·         ایجاد سیستمهای مکانیزه جمعاوری اطلاعات

·         ایجاد سیستمهای نظارت و ارزیابی پیشرفته

·         ایجاد سیستمهای خودارزیابی

·         واگذاری برخی از ارزیابیها به دانشجویان، اساتید، مؤسسات علمی و ..

 

راهبردهای W_O : (کاهش نقاط ضعف سازمان با استفاده از فرصت ها)

·         مأموریتگرا و تقاضا محور کردن پژوهشهای کشور

·         تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت

·         تنوع بخشی و افزایش اعتبارات تحقیقاتی

·         افزایش اعتبارات تحقیقاتی

·         توسعه ظرفیت منابع انسانی در سطوح تحصیلات تکمیلی

·         توسعه تربیت هیأتعلمی آموزش و پژوهش

·         افزایش و تنوع بخش به اعتبارات تحقیقاتی

·         تهیه سیستم آماری به روز از نخبگان و یکسانسازی، شفافسازی قانون و نوع حمایتها



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۲
رکسانا بالش زر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی