فرفا

وبگاه دانشجویی فردای فا

فرفا

وبگاه دانشجویی فردای فا

در این تمرین توصیفی صریح از تعدادی از واژگان کلیدی دامنه ی راهبردی ارائه میشود.

 

راهبرد:

واژه «استراتژی» (Strategy) که اکنون در زبان فارسی از آن به «راهبرد» تعبیر می شود مفهومی است که از عرصه نظامی نشأت گرفته و بعداً در سایر عرصه ها از جمله اقتصاد، تجارت و به ویژه عرصه سیاست و مملکت داری از کاربرد زیادی برخوردار شده است.

راهبرد یک عنصر در یک ساختار چهار بخش است: اولین بخش اهدافی که باید به آنها دست یافت می باشد. دومین بخش راهبرد های موردنظر برای دستیابی به آن اهداف چگونگی تخصیص منابع برای این منظور است. سومین بخش تاکتیک ها به مفهوم استفاده عملی از منابع اختصاص یافته می باشد. چهارمین بخش خود منابع و راه ها و روش ها هستند. بر این اساس راهبرد معمولاً شکاف بین اهداف و تاکتیک ها را پر می کند.

به عنوان مثال در ارتباط با سازمان مورد بررسی ما (وزارت علوم و تحقیقات و فناوری)

اداره کردن امور دانشگاهها و موسسات آموزش عالی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 

چشم انداز:

چشم انداز یا دور نمای سازمان به معنای مقصد و آرمان سازمان است. آینده ای است واقع گرایانه، محقق الوقوع و جذاب برای سازمان؛ چشم انداز کلید رهبری است؛ تبیین سرنوشت آینده ه بتر، موفقیت آمیز یا مطلوب تر سازمان نسبت به حال ؛ ایده ای است که آن چنان تولید انرژی می کند که در واقع با به کارگیری مهارت ها ، استعدادها و منابع ، محقق کردن آن آینده را به طور جهشی آغاز می کند؛ چشم انداز اولین مرحله پاسخ به تحول سازمان است؛ در نهایت می توان گفت؛ چشم انداز به این پرسش پاسخ می دهد:

"ما می خواهیم به کجا برسیم؟"

ویژگی های چشم انداز عبارتند از:

چشم انداز ، برای همه افراد یک سازمان ، معنی آفرین است.

چشم انداز در سازمان ، چالشی ارزشمند ایجاد می کند.

چشم انداز، تولید انرژی و نیرو می کند.

چشم انداز ، آینده را به زمان حال می آورد.

چشم انداز، هویت مشترک سازمانی را توسعه می دهد.

ایجاد باور مفید و مهم بودن در افراد؛

متمرکز کننده منابع و تصمیمات در جای خود؛

ارتقای افراد به سطوح عالی تعهد و عمل؛

هدایت کننده توانایی های افراد در یک جهت مشترک؛

                                                                     

ماموریت :

مأموریت یک سازمان، مقصود یا فلسفه وجودی آن سازمان است بنابراین آن را از سایر سازمان ها جدا ساخته و دامنه فعالیت های سازمان را روشن می سازد. مأموریت سازمان عبارت است از بیان نگرش و دیدگاه ها، اگر در بیان مأموریت بیش از حد محدودیت قائل شویم، مانع از رشد خلاق سازمان خواهیم شد. از طرف دیگر اگر مأموریت سازمان به شیوه ای بسیار کلی و به گونه ای بیان شود که هیچ یک از راهبردهای محتمل حذف نگردد، فاقد هر نوع کارایی خواهد شد. در تدوین مأموریت سازمان باید از عبارت ها و جمله هایی استفاده کرد که در برگیرنده دیدگاه های مختلف باشد تا نیازهای گوناگون تأمین شود.

برای تعریف ماموریت سازمان به چهار سؤال زیر پاسخ داده می شود

  1. چه چیزی ؟
  2. برای چه کسانی؟
  3. چگونه ؟
  4. چرا ؟

 

 

منابع:

http://www.hamshahrionline.ir/details/33082

traininghrd.nigc.ir/utils/getFile.aspx?Idn=28943

http://mehdi-jalali.blogfa.com/post-55.aspx

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۲
رکسانا بالش زر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی