فرفا

وبگاه دانشجویی فردای فا

فرفا

وبگاه دانشجویی فردای فا

توصیف وضع موجود

بررسی وضعیت موجود حوزه علوم، تحقیقات و فناوری کشور نشان می‌دهد که این حوزه دارای دستاوردها و نقاط قوت متعددی است اما در عین حال چالشها و نقاط ضعف مهمی نیز قابل شناسایی است. در ادامه، مهمترین نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای کشور در این حوزه تشریح شده است.

مهمترین فرصت‌ها

* توجه و اعتقاد ویژه مقام معظم رهبری به پیرشفت علمی کشور

* دیدگاه‌های ریاست محترم جمهور

* مرجعیت علمی و اجتماعی جامعه دانشگاهی در نگاه مردم

* شکل‌گیری همکاری‌های حوزه و دانشگاه

* پررنگ بودن فرهنگ علم‌آموزی در کشور

* وجود دانش آموختگان توانمند و با انگیزه

مهمترین نقاط قوت

* وجود قوانین و مقررات و اسناد بالادستی خاص در حوزه علم و فناوری

* سرعت بالای رشد علمی کشور (از نظر شاخص تعداد مقالات نمایه شده در پایگاه‌های ملی و بین‌المللی)

* توسعه کمی قابل قبول آموزش عالی در کشور

* گستردگی جغرافیایی آموزش عالی در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور

* توسعه تحصیلات تکمیلی و کاهش اعزام دانشجویان به خارج

* تنوع بخشی در نظام‌های عرضه آموزش عالی

* ورود بخش خصوصی به آموزش عالی

* استقرار نسبی زیرساخت‌های پژوهشی در کشور

* شکل‌گیری و توسعه پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد

* ایجاد شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان متعدد

* شکل‌گیری نسبی ارتباط دانشگاه با صنعت

* توسعه نسبی فناوری‌های نوین (نانو، بیو، هوافضا و...)

مهمترین تهدیدها

* بالابودن میزان بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها

* افزایش بی‌رویه مهاجرت دانش‌آموختگان دانشگاه ها

* عدم انسجام در نظام سیاستگذاری و اجرا در آموزش، پژوهش و فناوری

مهمترین نقاط ضعف

* فقدان رویکرد درست نسبت به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها

* عدم تحقق اهداف اجرایی کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها

* عدم تناسب توانمندی‌های دانش‌آموختگان با نیازهای کشور

* عدم همگرایی و هدفمندی پژوهش‌ها در کشور

* عدم تناسب بین رشد کمی و کیفی آموزش عالی، پژوهش و فناوری

* تمرکزگرایی در مدیریت آموزش عالی

* سهم ناچیز دانش و فناوری کشور در جهان

* ضعف زنجیره تبدیل دانش به فناوری و محصول

* وجود محدودیت‌های تنش‌زا و فقدان نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها

* ضعف ارتباط علمی با مراکز پیشرفته علمی جهان

* عدم تحقق سهم اعتبارات بخش آموزش عالی از تولید ناخالص ملی

* سهم ناچیز بخش غیردولتی در آموزش، پژوهش و فناوری

* نبود نهادهای مستقل ارزیابی و اعتبارسنجی آموزش و پژوهش

* کمبود و استهلاک منابع و زیرساخت‌های آموزش عالی 

پیشنهاد چند راهبرد بر اساس مدل SWOT

SO  : استفاده از نقاط قوت داخلی برای بهره‌برداری از فرصت‌های خارجی

نقطه قوت : مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی

فرصت : سرمایه گذاری  بخش غیر دولتی در توسعه آموزش عالی

راهبرد : گسترش مشارکت بخش خصوصی در علوم، تحقیقات و فناوری


نقطه قوت : روند رو به رشد دسترسی به آموزش و توزیع مناسب امکانات آموزشی

فرصت : امکان سریع رشد علم و توجه ویژه به گسترش نهضت نرم افزاری 

راهبرد : توسعه‌ی دوره‌های تحصیلات تکمیلی

ST  : استفاده از نقاط قوت داخلی برای کاهش اثرگذاری تهدید‌های خارجی

نقطه قوت : وجود شیوه‌های متنوع دسترسی به آموزش عالی و توزیع امکانات آموزش عالی در سراسر کشور

تهدید : بالا بودن ضریب ریسک در فعالیت‌های نوآورانه و پژوهشی و تصدی زیاد دولت در عرصه‌ی اقتصاد

راهبرد : حمایت از یافته‌های پژوهشی و حق مالکیت فکری


نقطه قوت : روند رو به رشد دسترسی به آموزش و توزیع امکانات آموزش عالی در کشور

فرصت : عدم تناسب نظام آموزشی کشور با نیازهای پژوهشی و فناوری 

راهبرد : افزایش دسترسی به مقالات علمی

ٌWO : بهره‌برداری از فرصت‌ها و بهبود نقاط ضعف داخلی

نقطه ضعف : تمرکز شدید پژوهشگران و فعالیت های پژوهشی در تهران

فرصت : امکان سریع رشد علم

راهبرد : تخصیص اعتبارات تحقیقی به مراکز پژوهشی کل کشور


نقطه ضعف : کم توجهی به کیفیت آموزش عالی 

فرصت : امکان سریع رشد علم و توجه ویژه به گسترش نهضت نرم افزاری 

راهبرد : ارتقا منزلت اجتماعی چه از لحاظ مادی و چه معنوی در سطح پژوهشگران و تحصیل کرده‌های جامعه

ٌWT : کاهش نقاط ضعف داخلی و پرهیز از تهدیدات خارجی

نقطه ضعف : کم بودن تعداد مقالات ایرانی در مجله‌های معتبر علمی

تهدید: بالا بودن ضریب ریسک در فعالیت‌های نوآورانه و پژوهشی

راهبرد : توسعه‌ی و ایجاد فناوری‌های نوین 


نقطه ضعف : ارتباط ضعیف بین دانشگاه و صنعت و جذابیت کمتر فعالیت‌های پژوهشی به نسبت تولیدی و صنعتی

تهدید : عدم تناسب نظام آموزشی با نیازهای پژوهشی و فناوری

راهبرد : تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و نوآوری و تهیه و پی‎گیری اجرای فرهنگ و قانون حمایت از مالکیت فکری

منابع:

منبع

منبع ۲

قانون اساسی

سند چشم انداز کشور

سیاست های کلی برنامه چهارم توسعه کشور

قانون برنامه چهارم توسعه کشور

رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص آموزش عالی

قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

برنامه وزیر برای وزارت علوم

سند ملی توسعه بخش آموزش عالی

سند ملی توسعه پژوهش و فناوری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۱۹
نگار ابوالحسنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی