فرفا

وبگاه دانشجویی فردای فا

فرفا

وبگاه دانشجویی فردای فا

۱۳ اسفند ۹۳ ، ۰۰:۴۳

هستان شناسی کلمات کلیدی

راهبرد:

راهبرد یا استراتژی مفهومی است که از عرصه نظامی نشأت گرفته و بعداً در سایر عرصه‌ها از جمله اقتصاد، تجارت و به ویژه عرصه سیاست و مملکت داری از کاربرد زیادی برخوردار شده است.


ریشه واژه «استراتژی» واژه یونانی «استراتژیا» (Strategia) به معنای «فرماندهی و رهبری» است. اکنون معنای ساده استراتژی عبارت است از یک طرح عملیاتی به منظور هماهنگی و سازماندهی اقدامات برای دستیابی به هدف.


امروزه علاوه بر فرماندهان نظامی و سیاستمداران، دست اندرکاران امور بازرگانی، اقتصاددانان، کارفرمایان عرصه صنعت نیز دارای راهبرد هستند. حتی افراد عادی نیز در زندگی روزانه خود از راهبردهای گوناگونی همچون کاهش هزینه، کاهش وزن و... سخن می‌گویند. البته در اینجا راهبرد به مفهوم هدف نیست بلکه اقدامات و برنامه‌هایی برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، می‌باشد. راهبرد چگونگی دستیابی به اهداف را مشخص می‌کند. همچنین راهبرد به تعیین اهداف اصلی کوتاه و بلند مدت یک سازمان و پذیرفتن یک مسیر علمی و تخصیص منابع لازم برای رسیدن به این اهداف می پردازد.

تدوین راهبرد عبارت است از طراحی بلند مدت برای مدیریت مؤثر فرصتها و تهدیدهای محیطی و بررسی نقاط قوت و ضعف شرکت.

با توجه به تعاریف بالا هرگاه از عبارات هدف، چگونگی رسیدن به هدف، تخصیص منابع برای رسیدن به هدف، برنامه‌ریزی برای رسیدن به هدف، مدیریت موثر و پذیرفتن مسیر علمی استفاده شود می‌توان فهمید که همه دارند به واژه راهبرد اشاره می‌کنند.


چشم انداز:


" اگر توانستید کاری را تصور کنید ، حتما قادر خواهید بود آن را انجام دهید."

(والت دیسنی)

تعاریف مختلفی از چشم‌انداز سازمان ارائه گردیده است. بعضی از این تعاریف در زیر آورده شده:

- چشم انداز تصویری از آینده است ‌که سازمان قصد دارد در زمان مشخصی به آن دست یابد.

چشم انداز آرزوهای آتی سازمان در شرایط کنونی است.

چشم انداز مقصد نهایی سازمان است.

چشم‌انداز سازمان دارای مشخصات خاصی است. سازمان شایسته است چشم‌انداز خود را با درنظرگرفتن چنین مشخصاتی استخراج نماید. این مشخصات در ذیل ارائه گردیده است: 

- فرصت های موجود برای شرکت را نشان دهد .

- راه بهره جویی از فرصت ها را بنمایاند . 

- بلند پروازانه باشد . 

- منحصر به فرد باشد . 

- در کارکنان رضایت شغلی ایجاد نماید .

- استانداردهای بالایی را بنا گذارد . 

- در کارکنان ایجاد تعهد ، علاقه و غرور نماید .

- مسیر حرکت شرکت را به وضوح بیان کند .

- مشوق یادگیری باشد .

مخاطب را مشخص سازد . 

با توجه به تعاریف بالا می توان نتیجه گرفت که هرگاه از عبارات آینده سازمان، مقصد نهایی، آرزو‌های آتی، تصور آینده  استفاده شود می‌توان نتیجه گرفت که همگی توصیفگر واژه چشم انداز هستند.


ماموریت:


ماموریت سازمان همان فلسفه وجودی سازمان و علت برپایی سازمان خواهد بود. ماموریت سازمان بیان می‌دارد که سازمان چگونه می خواهد رقابت کند و برای مشتریان خود ارزش خلق نماید. 

درتدوین بیانیه ماموریت بایستی بتوان به پنج سؤال اساسی زیر پاسخ داد.که عبارتنداز: 

1. چه چیزی؟ (کالا و خدماتی که سازمان ارائه می دهد و در واقع چه نیازی از جامعه را با تامین این محصولات برآورده می سازد.)

2. چه کسی؟ (مشتریان چه کسانی هستند؟)

3. کجا؟(حیطه رقابتی کجاست؟)

4. چرا؟(هدف بهینه سازمان چیست؟)

5. چگونه؟ (ویژگیهای منحصر به فرد و مزیت های رقابتی سازمان در رسیدن به این هدف‌ها چیست؟ 


از نظر مسیر و جهت حرکت، ماموریت سازمانی به همه‌ی مدیران وحدت خواهد بخشید. ماموریت سازمانی باعث می‌شودکه همه‌ی کارکنان و مدیران سطوح مختلف سازمان دارای انتظارات مشترک گردند.

ماموریت سازمان باعث می ‌شود که افرادو گروه‌های ذی‌نفع، با گذشت زمان، دارای ارزش مشترک گردیده و این ارزش روزبه‌روز تقویت گردد. ماموریت سازمانی موجب پیدایش نوعی ارزش و هدف خواهد گردید که از طریق آن ، افراد خارج از سازمان ، آن ارزش‌ را معرفی شرکت خواهند دانست. در نهایت ماموریت سازمان موجب تایید و تقویت تعهداتی نظیر: بر عهده گرفتن مسولیت عملیاتی و نیز تضمین بقا ، رشد و سودآوری شرکت خواهد گردید. 

با توجه به تعاریف بالا متوجه می‌شویم که عبارات علت برپایی سازمان، فلسفه وجودی، خلق ارزش برای سازمان،‌ ویژگی‌های منحصر به فرد و مزیت رقابتی سازمان همگی معرف واژه ماموریت سازمان هستند.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۱۳
فریده سلطانی نژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی