چشم انداز وزارت علوم تخقیقات و فناوری
. دستیابی به جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه و تثبیت آن در پایان برنامه پنجم
· برنامهریزی، بررسی و تدوین سیاستها و اولویتهای راهبردی در حوزههای آموزش عالی، تحقیقات و فناوری و نظارت و ارزیابی پیشرفت امور در زمینههای مذکور
· گسترش و ارتقاء کیفیت آموزشهای عالی و اهتمام نسبت به دستیابی و توسعه فناوریهای ویژه و نو، همچون نانوفناوری، زیست فناوری، فناوریهای مربوط به اطلاعات و ارتباطات، هوافضا، هستهای، زیستمحیطی و انرژیهای نو
· تقویت جنبش نرمافزاری و ترویج پژوهش و تقویت روحیه تحقیق و علمدوستی
· تعمیق و گسترش علوم، معارف، ارزشهای انسانی و اسلامی و اعتلای جلوههای هنر و زیباییشناسی و میراث علمی تمدن ایرانی اسلامی
· افزایش کارآیی، اثربخشی و توسعه تحقیقات کاربردی و نیز اصلاح نظام آموزشی کشور در حوزههای آموزش عالی، و آموزش فنی و حرفهای و متناسبنمودن آموزش و پژوهش با نیازهای واقعی جامعه و تمهید زمینههای رشد مهارتها و استعدادها در جهت ایجاد اشتغال و رفع نیازهای کشور از طریق تحکیم و توسعه پایدار و ارتباط مؤثر و مفید دانشگاهها با صنعت و جامعه کاربرد در بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور
· کاربردی کردن آموزشهای عالی (دروس، پروژهها، رسالهها و…) در راستای تأمین نیروی انسانی متخصص و متعهد مورد نیاز کشور و توسعه منابع انسانی و مدیریتی
· ایجاد نگرش معرفتی، ارزشی و اسلامی به دانش و فناوری و تربیت نیروی انسانی کارآمد و متعهد برای مدیریت کشور بر مبنای اصول و جهانبینی اسلامی
· ایجاد انگیزه در اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی وابسته در تعریف پروژهها و رسالههایی که در مسیر حل مشکلات و برطرفکردن نیازهای واقعی صنایع متفاوت و کشور و مسائل اساسی اجتماعی و فرهنگی جامعه میباشد.
· ایجاد انگیزش در دانشجویان رشتهها و گرایشهای متفاوت در پیگیری و شناخت مشکلات صنعتی و مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه و حرکت در مسیر رفع این مشکلات و مسائل